SURAU FIKIR

Belajar Tanpa Berfikir Itu Sia-Sia
Dan Berfikir Tanpa Belajar Itu Bahaya !

Sunday, May 04, 2014

Indahnya Hidup Bersyariaat

Alhamdulillah Ceramah Perdana kita telah berlangsung dengan jayanya pada minggu lepas Rabu 30/4/14 yang dipimpin oleh penceramah popular masakini iaitu Ust Harryanto Rizal Rokman yang juga dikenali ramai sebagai klon@Dato'Ismail Kamus kerana gaya penyampaian dan suaranya yang sangat bersamaan dengan Ust Dato'Ismail Kamus. Tajuk yang dikupas ialah "Indahnya Hidup Bersyariaat."

Daripada culaan mata kasar pengacara majlis iaitu Sdra Nor Hisham (Pak Lang) seramai 36 orang muslim dan 54 orang muslimah warga Pernec telah menghadiri duduk dalam majlis ilmu kita. Alhamdulillah. Walau pun jumlah 90 orang itu masih kurang daripada target kita 100 orang. Namun jelas ada peningkatan dari segi sambutan warga Pernec kepada majlis ilmu yang kita anjurkan secara bulanan ini.

Ustaz bijak mencetus fikir para hadirin bila memulakan ceramahnya dengan bertanya soalan cepumas iaitu, "Indahkah hidup bersyariaat ini?" Ia mengundang sunyi sejenak. "Kena tahu kenapa kita buat baru rasa seronok," kata Ustaz. Orang yang tak ikut syariaat merasakan hidup mereka penuh keseronokan, nak apa pun boleh. Tiba2 kita kata indah hidup dengan dengan syariaat?

Kenapa kita perlu hidup berlandaskan Agama? Agama ini ialah undang2 dan peraturan yang memandu kehidupan ini. Tanpanya kita tidak ubah seperti haiwan, buat apa saja tanpa rasa peduli atai peka dosa pahala. Islam ialah cara hidup yang lengkap, menyeluruh dan sempurna yang di redhai Allah. Tiada cara hidup lain yang di iktiraf Allah melainkan dengan berpaksi kepada syariaat Islam, Agama yang di redhai-Nya.

Ustaz membahagikan sejarah kehidupan manusia kepada 5 zaman:
  1. Zaman tika Nabi masih hidup - iaitu 23 tahun lamanya. 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah. Tika ini Rasulullah menjadi tempat rujukan pada setiap permasalahan umat. Segala ajaran dan sunnah berbentuk direct dan first hand sampai kepada umat Islam seluruhnya. Paksi aqidah yang mantap dan kukuh menjadi benteng kekuatan umat Islam hingga berjaya mengembangkan mesej dakwah ke serata tempat dan wilayah.
  2. Zaman kedua ialah era Sahabat tika NAbi sudah wafat. Zaman ini ialah zaman pemerintahan khulafak rashidin yang empat iaiatu Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali. Durasi period ini ialah 30 tahun lamanya. Islam berkembang subur hingga ke negeri yang jauh serata dunia. Empayar besar seperti Rom dan Parsi jatuh ke tangan daulah Islamiyah. Era gemilang umat Islam.
  3. Zaman ketiga ialah zaman yang mencengkam. Islam masih menjadi dominan dan anchor dalam pemerintahan dan sistem kehidupan, namun is juga dicemari dengan huru hara dan kecelaruan serta wujud juga suasana kelam kabut dalam sistem kehidupan masyarakat antara yang haq dan yang bathil. Jajahan pemerintahan negara Islam terus berkembang luas hingga ke Spain dan France. Pemimpin2 hebat seperti Umar Abdul Aziz, Salahuddin al-Ayubi dan Sultan Muhammad al-Fatih juga antara nama2 besar yang menonjol di era ini.
  4. Seterusnya zaman Diktator. Zaman yang akan berakhir bila Allah menghendakinya berakhir. Islam sudah bukan menjadi anchor atau pemacu lagi. Walaupun umat Islam di dunia bukan sedikit dari segi kuantiti namun dari segi kualitinya begitu merosot malah ibarat buih di laut. Kosong dan mudah di tiup angin dan gelombang ombak yang membadai pantai.
  5. Zaman yang terakhir ialah zaman Khilafah. Umat manusia terjebak dan terperangkap dalam sistem yang diwujudkan manusia iaitu sistem kapitalis dan seumpamnya. 

Sistem kewangan kapitalis menjurus kepada satu pihak untung dan satu pihak lagi rugi. Manusia terperangkap dan tidak boleh keluar daripada sistem itu. Begitu juga sistem pendidikan yang objektifnya untuk skor A atau kejayaan akdemik semata tanpa ada ruh Islam di dalamnya, gagal membawa graduannya untuk mendekatkan diri taat kepada Allah. Mengaji bukan untuk bawa diri dekat pada Tuhan. Bila pelajar dimasukkan dalam sistem pendidikan ini maka itulah output yang akan keluar.

Masyarakat hari ini di asingkan antara golongan kaya dan miskin. Gapnya begitu luas dan nyata. Dunia akhir zaman Islam menjadi asing, kembali menjadi asing sebagaimana zaman permulaan Islam dulu. Maka beruntunglah siapa yang menjadi asing itu. 

Kerana perlu hidup bersyariaat? Kenapa perlu seronok dengan Islam? Kerana Islam sebenarnya ialah penyelamat, menyelamatkan manusia daripada bakaran api neraka Allah. Kita sebenarnya ada pilihan untuk keluar daripada sisitem yang ada ini. Pilihannya ialah hidup secara bersyariaat, iaitu mengikuti panduan, undang2 dan peraturan yang ditetapkan dalam Agama kita.

Kita mesti rasa islam itu the solver atau penyelesainya. Sistem keluarga yang porak poranda dan bercelaru, fikir hal kelauraga aku sahaja tanpa peduli orang lain dan masyarakat sekeliling adalah penyumbang hidup yang tiada ruh. Hukum Allah di permainkan kerana tiada penjelasan yang benar dan meluas hinggakan salah sangka dan kekeliruan terus menjalar menjadi barah yang bahaya. Orang Islam yang faham hudud , qisas dan takzir akan tidak berani lagi membuat jenayah. 

Bila kita dapat berpaut kepada Islam maka kita upaya untuk menghadapi sistem yang ada atau facing the system. Balik kepada Islam itu dengan mencari Ilmu. Garap kita dan ahli keluarga kita dengan ilmu agama. Islam itu ditegakkan dengan ilmu. Niat untuk ubah jalan akan bertemu dengan ending atau output yang sama jika tidak berpaksikan ilmu yang mantap. 

Sistem yang ada kini nampak macam ok, rasa macam ok, tapi sebenarnya sangat punah dan rusak kerana tidak membawa manusia dekat dengan Allah. Berapa ramai ibubapa yang risau anak suka belajar tapi tak suka solat? Mendidik anak mestilah dengan cara agama. Hantar anak ke tahfiz tapi mak yang menghantar anak itu pakai singlet. Itu pun satu hal juga. "I nak anak I ni jadi hafiz," jelasnya kepada Ustaz sekolah tahfiz. Ustaz pulak goyang imannya hingga terkeluar, 'I love you." Ibaratnya gitulah kata Ustaz Heryanto bergurau.

Sebagai konklusi, kembalilah kepada ilmu. Beramal dengan ilmu dan sebarkan ilmu supaya dapat mengajak ramai manusia ke landasan dan jalan yang lurus untuk mencari redha Allah. Kita semua punyai peranan masing2. Kini pelbagai kemudahan teknologi yang wujud seperti internet, whatsapp, twitter, facebook, email dan youtube. Jadilah ejen dakwah untuk menyebar luas ilmu bermanfaat, semoga dengannya boleh menjadi asbab yang bisa mengundang hidayah dan taufik Allah. 

Indahnya hidup bersyariaat. Itulah harapan kita semua untuk melawan arus perdana akhir zaman yang dapat membezakan hidup persis haiwan dengan hidup sebagai hamba Allah yang faham Agama dan mengamalkan cara hidup yang di redhai Allah sebagaimana yang di ajarkan oleh Rasulullah SAW.

@@@




 
 

 





Ustaz Harryanto Rizal Rokman
Ceramah Perdana Pernec
30/4/14

No comments:

Posting bermanfaat yg berkaitan untuk tatapan..

related post..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...