SURAU FIKIR

Belajar Tanpa Berfikir Itu Sia-Sia
Dan Berfikir Tanpa Belajar Itu Bahaya !

Wednesday, February 18, 2015

Air Mani


Siapa pun kamu, asalmu hanya dari setitis air yang hina iaitu air mani, bukan air holick. Tidak kira kamu ini pegawai majlis daerah, peniaga ikan di pasar, atau ahli keparat lima bintang. Syukur atas nikmat hidup. Ramai yang tidak diberi kesempatan untuk hidup. Besar ke nikmat hidup? Besar.

Mengisi detik kehidupan dengan amalan yang baik2 adalah dituntut oleh Agama. Ramai yang isi masa dengan perkara yang sia2. Ramai yang tak ambil berat langsung tentang tuntutan Agama. "Kesian tok bilal tu, masjid rumah masjid rumah tak ada kerja lain," keluh ahli korporat dengan nada menyindir. 

Hakikatnya nikmat lagi besar ialah mengisi kehidupan dengan tuntutan syariat. Jika terpilih dalam kelompok ini, maka syukur banyak2.

"Dan cukup sedikit hamba-Ku yang bersyukur." Tanya diri sendiri, "Aku ini hamba yang bersyukur?" Brapa ramai antara kita yang doa bangun tidur pagi tadi? Tidur ialah adik-beradik mati. Kalau tidur mampus 2x mati. 

Manusia itu sebaik-baik kejadian. Permulaan manusia ialtu Nabi Adam di cipta daripada tanah. Anak cucu Nabi Adam di cipta daripada air mani. Air mani kalau nak jual kat pasar malam pun tak laku. Itulah hinanya. Maka tidak kira kamu ada PHD ka? ada JKK ka? ada YDP ka? semuanya berasal dari air mani yang hina. Itulah asal kejadian kita.

Siapa yang Sempurnakan kejadian kita? Allah. 

Kita nak tentu hitam putih kulit anak pun tak boleh. Kita mendengar ini kerana ada telinga ka? atau kerana ada pendengaran? Ramai orang ada telinga tapi tak dapat mendengar. Ramai yang ada mata tapi tak ada penglihatan. 

"Tn Haji saya bagi RM2 juta untuk beli penglihatan Tn Haji boleh?" Mudah2an Allah golongkan kita di kalangan orang2 yang bersyukur. Amal soleh dan beriman untuk mencapai kehidupan yang baik di akhirat. Kehidupan yang baik mengikut syariat Allah di dunia ini bakal mendapat ganjaran yang jauh lebih baik di akhirat nanti.

Amal soleh itu ialah sebarang bentuk ketaatan kepada Allah dan Rasul. Dengar apa yang Allah suruh kita buat, bertepatan dengan al-Qur'an dan Sunnah. Amalan yang memberi manfaat kepada diri dan ahli masyarakat. Jogging itu amal soleh. Gotong royong itu amal soleh.

Amal soleh itu mestilah bertepatan dengan apa yang diajar oleh Rasulullah, bukan rekaan sendiri. Dan amal soleh itu niat ikhlas kerana Allah. 

Puasa yang tak ikhlas kerana Allah, sia2. Solat yang tak ikhlas kerana Allah juga sia2. Ikhlas itu ialah melakukan sesuatu biar orang tak tahu pun tak apa, cukuplah Allah tahu. 

Tak ikhlas ialah kalau orang tak tahu kita buat kebajikan itu rasa tak sedap, rasa macam rugi la pulak. Solat yang ikhlas itu ialah solat yang sama saja samada solat depan orang atau solat depan lembu. Semua mengharap redha Allah semata.

Amal soleh mestilah berlandaskan aqidah yang benar, iaitu mestilah seorang mukmin. Orang kafir atau orang yang tidak beriman pada hakikatnya tidak memiliki bekas untuk Allah bagi pahala kepadanya. Kerja mereka, kebajikan mereka dan segala perlakuan baik mereka sekadar sia2 sahaja tanpa mendapat ganjaran pahala Allah.

Bila ketiga-tiga elemen utama ini ada maka dia akan hidup dengan kehidupan yang baik dan rezki yang halal. Ada tak rezki yang halal tapi tak baik? Ada, contohnya anak yang derhaka atau tidak dapat makan kerana penyakit. 

Apakah hidup bahagia? Hidup sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam. Bila kamu hidup di landasan Islam, kecukupan dalam setiap keperluan, dan kelazatan dalam beribadah. Apa itu lazat? Lazat ni contohnya kalau makan tak nak berhenti, lazat sungguh.

Jangan sekadar jadi hamba Allah tapi jadilah hamba Allah yang bersyukur. Tanda bersyukur ialah dengan bayar balik segala nikmat pemberian Allah ini dengan melakukan amal soleh. 

Amal soleh ialah amalan yang mengikut saranan Nabi, dengan ikhlas dan aqidah yang benar. Akhirnya mendapat bahagia bukan sekadar di dunia tapi yang lebih utama ialah bahagia di akhirat nanti. 

@@@

No comments:

Posting bermanfaat yg berkaitan untuk tatapan..

related post..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...