SURAU FIKIR

Belajar Tanpa Berfikir Itu Sia-Sia
Dan Berfikir Tanpa Belajar Itu Bahaya !

Friday, April 22, 2011

Rugi Berniaga ?

Kenapalah manusia tidak menutup aurat? Bukankah menutup aurat itu perintah Allah? Kalau tidak menutup aurat bermakna kita melanggar perintah Allah. Maknanya dapat dosa bereterusan selagi mana kita mendedahkan aurat kita kepada umum.




Ibarat anak kita dapat markah exam Matematik 70% iaitu B le kan, tapi nanti dulu kena potong markah 10% kerana ada satu kesalahan besar, jadi markah yg tinggal ialah 60% je. Elok dapat B, skrg dah jadi C....ish ish.


Samalah gak dgn tak tutup aurat ni, katalah solat cantek, sedekah, puasa, tuturkata, pergaulan baik, jadi dapatlah kita pahala 70% hari tu. Tapi sebab tak tutup aurat kita dapat dosa dan kena tolak pahala tadi 10 point. Tinggallah 60% iaitu C je...ish ish.


Scenario ni dah berterusan sejak kita baligh 20 tahun yg lalu. Cuba bayangkan alangkah ruginya. Silap haribulan elok2 boleh masuk Syurga tapi disebabkan dosa tak tutup aurat tadi terpaksa dihumban ke Neraka Allah, na'uzubillah.




Kalau seorang isteri tidak menutup aurat, suami juga mendapat saham dosa. Kalau anak tidak menutup aurat maka emak dan bapanya juga tercalit dosa. Kalau teman sekerja tidak menutup aurat, maka kita yang dok pandang dia hari2 tu pun akan mandapat dosa. Jadi kesannya ibarat penghisap rokok...mudarat dan memudaratkan bukan saja diri sendiri tetapi menusia di sekeliling.




Kalau berniaga, tak kanlah kita nak rugi berterusan begitu kan? Jom kita sama-sama dapat untung. Dan majukan lagi perniagaan itu.




Insaflah kita semua !!





@@@

No comments:

Posting bermanfaat yg berkaitan untuk tatapan..

related post..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...