SURAU FIKIR

Belajar Tanpa Berfikir Itu Sia-Sia
Dan Berfikir Tanpa Belajar Itu Bahaya !

Thursday, April 19, 2007

Dia Betul Kita Salah

Saloma seorang surirumah yg suka bawak kereta laju. Cita-citanya dulu pelumba F-1. Jadi bila time hantar & ambik anak sekolah apa lagi dia pecut gile. Tak kira jln sempit kawasan perumahan atau jln besar. Keselamatan org lain dia tak ambik kisah. Muka nya lak tak pernah senyum. Semangat kejiranan tidak dihirau. Dia hidup dengan dunia tersendiri dlm gua. Baginya tiada apa yg tak betul. Aku cara aku engkau cara engkau. Engkau slow aku laju. Jadi perangai Saloma ni orang kampung dah tau. Tapi masing-masing merungut gitu je la. Tak ada yang berani menegur. Jadi kalau nampak kereta dia memecut depa masing-masing bagi laluan.

Si Farah dah banyak kali terkejut beruk di press minyak dek Saloma. Dah banyak kali pulak lah Si Farah menyumpah si Saloma ni. Nyaris berlaku kemalangan dibuatnya. Maklumlah lady driver ni kurang sikit skil nya, lainlah pelumba F-1 macam Saloma tu. Jadi nak jadi cerita, satu petang tu masa Farah hantar anak ke sekolah, Saloma dengan selamba menghimpit keretanya dan press minyak macam nak rak. Terkejut beruk Farah dan anaknya. Sambil beristighfar banyak-banyak. Terhoyong hayang Farah cuba meredakan keadaan. Sakit hati Allah saja yang tau. Anak Farah terkedu tak dapat berkata-kata hinggalah sampai ke sekolah.

Selepas menghantar anaknya Farah menyusuri jalan dan ternampak kereta Saloma kat tepi kedai. Terus Farah menguit tangan memanggil Saloma. Apa lagi marah di dada sudah tak dapat di lawan. "Kalau ada sepuluh orang menyumpah cara engkau memandu macamana?" Tersentak Saloma, terus di balas "engkau ni dengki sangat apasal?" Dan berbalas-balas lah mereka dengan kata-kata yang tak sopan seperti "engkau gile" dan di sambut dengan "Alhamdulillah" oleh si Farah. Akhirnya Farah menengking "Saloma, engkau memang bangang" sebelum berlalu pergi dengan nafas yang tercungap-cungap dan dada yang berdebar-debar. Kerana situasi begitu belum pernah di lalui sebelum ini. Sesampai di rumah, Farah terus mengambil wudhuk untuk solat sunat bagi menenangkan fikiran.

Namun kalau di kaji, apakah Saloma insaf dengan teguran yang di buat dan akan berubah menjadi pemandu yang lebih berhemah? Rasanya tidak sama sekali. Mungkin dia tersentak sekejap kerana ada orang berani mengherdik beliau. Tapi itu mengakibatkan rasa kebencian dan permusuhan terhadap si Farah. Bagi Saloma, aku betul engkau salah. Engkau dengki dan sebagainya. Bagi Farah, rasa kemarahan telah meletup hingga dia nekad untuk bersemuka dengan Saloma. Itulah secebis kisah dalam masyarakat di sebuah bukit. Semoga kita mendapat pengajaran akan realiti kehidupan. Wassalam.

No comments:

Posting bermanfaat yg berkaitan untuk tatapan..

related post..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...